På vej til kunde.

Kundens gevinst

Hvad er kundens gevinst ved at bruge en virksomhedsrådgiver?


Et eksempel:


Jeg startede som bestyrelsesformand hos en kunde i jan. 2020.
Min opgave var, at bistå med den ledelsesmæssige udvikling samt udviklingen af strategierne for fremtiden.
Der viste sig dog også ret hurtigt, at være et behov for at se nærmere på virksomhedens generelle indtjening.

En af mine første opgaver var at godkende årsregnskabet for 2019.

En beregning af overskudsgraden viste 4,1%. Det betyder, at for hver kr. 100 ex. moms man fakturerer, er der kun kr. 4,10 tilbage når alle udgifter er betalt.
Det er ikke meget. Det er det beløb der bliver sparet op i virksomheden til at imødegå fremtidens investeringer og risici.

Det første vi tog fat på, var, at fortælle medarbejderne i overskrifter, hvordan situationen var. Vi bad dem om, at tage mere ansvar for arbejdsopgaverne og effektivisere processerne. Ved at inddrage dem i, hvordan det var at drive en virksomhed, og hvordan økonomien hang sammen, blev de meget motiveret for at gøre en ekstra indsats.
Vi fik på kort tid skabt en ny positiv stemning.

Jeg har løbende arbejdet med at støtte op omkring den daglige ledelse og arbejdsopgavernes fordeling.

Denne virksomhed har i lighed med andre virksomheder haft gode tider med stor travlhed. Det er ikke alt sammen noget ledelsen kan tage æren for, men det seneste regnskab vi har godkendt for 2022 viste en overskudgrad på 10,5%. Det er et meget tilfredsstillende nøgletal i en periode, hvor omsætningen også steg meget.

Hvis du gerne vil have en uforpligtende samtale om din virksomhed og din rolle som ejerleder, er du velkommen til at kontakte mig på nedenstående telefon nummer.

HM Virksomhedsrådgivning
Tlf. 31 334 335

Sept.2023